Ανδρέου ηλεκτρονικές απάτες

Σε έξαρση οι απάτες μέσω τηλεφωνικών κλήσεων (Vishing)–Τι πρέπει να κάνετε

Σε έξαρση βρίσκονται και πάλι όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, οι απάτες μέσω τηλεφωνικών φωνητικών κλήσεων, το επονομαζόμενο από τις αστυνομικές αρχές και ως Vishing. Πρόκειται επί της ουσίας για φωνητικές κλήσεις, είτε με σκοπό την αλίευση δεδομένων, είτε την απόσπαση μεγάλων χρηματικών ποσών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για απάτες τύπου Vishing, είναι αυτό που πραγματοποιείται μέσω ενός αγνώστου αριθμού εξωτερικού που μας καλεί και από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, ακούγεται η εξιστόρηση ενός περιστατικού (συνήθως τροχαίου), όπου ένα μέλος της οικογένειας που καλείται (συνήθως το παιδί) βρίσκεται σε δύσκολη θέση και χρειάζεται άμεση οικονομική βοήθεια.

Σκοπός της κλήσης είναι το θύμα το οποίο τις περισσότερες φορές είναι ηλικιωμένο, να αποκαλύψει τις προσωπικές και οικονομικές του πληροφορίες ή τους κωδικούς ασφαλείας του ή να μεταφέρει χρήματα στους απατεώνες.

«Συχνά οι δράστες εκμεταλλευόμενοι την απειρία των θυμάτων τους, ασκούν έντονη ψυχολογική πίεση κυρίως στις περιπτώσεις των τηλεφωνικών κλήσεων (παραλλαγή του Phishing που είναι και το Vishing αλλά και το Smishing) προκειμένου τα θύματά τους να προχωρήσουν στα απαραίτητα βήματα μέχρι την επίτευξη του τελικού τους σκοπού. Τις περισσότερες φορές και ειδικότερα όταν υπάρχει ένα περιβάλλον με αυξημένη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση αυτά τα μηνύματα αποτελούν μόνο μία απόπειρα απάτης, η οποία ηθικά και νομικά έχει την απαξία της» τονίζει στο GRTimes ο Υποστράτηγος ε.α. (πρώην διευθυντής της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος) και ειδικός σε θέματα αντιμετώπισης κυβερνοεγκλήματος, Γιώργος Παπαπροδρόμου.

Ο τελευταίος προσθέτει επίσης ότι, «το πιο σημαντικό είναι η ενημέρωση. Αυτά τα περιστατικά που διαβάζουμε στον Τύπο, να τα διαβάζουμε έχοντας το στοιχείο της ενσυναίσθησης ότι αυτά μπορεί να συμβούν και σε εμάς», ενώ παρακινεί τα θύματα ακόμα και αν δεν έχουν ενδώσει στην προσπάθεια απάτης, να καταγγέλλουν τα περιστατικά.

«Στο δικό μας νομικό σύστημα ακόμη και η απόπειρα απάτης αποτελεί αδίκημα και διώκεται ποινικά. Στην πράξη όμως, για μια σειρά από διάφορους λόγους (γραφειοκρατικοί, θεσμικοί, αναξιοπιστίας θεσμών και διαδικασιών) η καταγγελία αυτών των συμπεριφορών δεν γίνεται, με αποτέλεσμα την διαιώνιση κι ένταση του φαινομένου αλλά και τη θολή και σκοτεινή εικόνα της πραγματικής εγκληματικότητας από πλευράς των αρχών επιβολής του νόμου» συμπληρώνει ο κ. Παπαπροδρόμου.

σύμφωνα με ειδικό αστυνόμο σε θέματα κυβερνοεπίθεσης, οι καταγγελίες δεν γίνονται για δυο λόγους.

Ο πρώτος αφορά το θύμα που δεν έχει ενημερωθεί με τον σωστό τρόπο για το που θα βρει τις πλατφόρμες καταγγελίες και ενημέρωσης

Και ο δεύτερος γιατί δεν θέλει να εμπλακεί σε χρονοβόρες διαδικασίες, κάτι που θα πρέπει βέβαια, να προβληματίσει το δικαστικό σύστημα ώστε να αποπλοποιήσει τις διαδικασίες.

Πως να κάνετε καταγγελία για απόπειρα απάτης

Εάν έχετε πέσει θύμα απάτης ή απόπειρας απάτης μέσω Vishing, ο τρόπος για να καταγγείλετε το περιστατικό είναι μέσω του gov.gr.

Από την ενότητα «Πολίτης και Καθημερινότητα», κάνετε κλικ στις «Καταγγελίες» και στη συνέχεια στην ενότητα, «Καταγγελίες πολιτών για διάπραξη σε βάρος τους απόπειρας απάτης ή τετελεσμένης απάτης».

Από εκεί εάν θα κάνετε κλικ στην ενότητα «Είσοδος στην υπηρεσία» θα βρεθείτε μπροστά στο έγγραφο καταγγελίας για την προσπάθεια εις βάρος σας απάτης.

social media, social, keyboard-4140959.jpg

Τι μπορείτε να κάνετε για να αποφύγετε τις απόπειρες απάτης

Σύμφωνα με τα ενημερωτικά φυλλάδια που εκδίδονται από τις αρχές της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ως τρόποι αντιμετώπισης αναφέρονται οι παρακάτω:

  • Να είστε προσεκτικοί με αιφνιδιαστικές και απροειδοποίητες τηλεφωνικές κλήσεις.
  • Κρατήστε τον αριθμό τηλεφώνου από τον οποίο σας έχουν καλέσει και ενημερώστε ότι θα τους επιστρέψετε εσείς την τηλεφωνική κλήση.
  • Για να επαληθεύσετε την ταυτότητα τους αναζητήστε τον αριθμό τηλεφώνου της επιχείρησης και επικοινωνήστε απευθείας μαζί τους.
  • Μην επαληθεύετε το άτομο που σας καλεί με τον αριθμό τηλεφώνου που σας έδωσε (μπορεί αν είναι ψεύτικος ή πλαστογραφημένος αριθμός).
  • Οι απατεώνες μπορούν να βρούνε τα βασικά στοιχεία επικοινωνίας σας μέσω διαδικτύου (π.χ. από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Μην υποθέσετε ότι το άτομο που σας καλεί δηλώνει την αληθινή του ιδιότητα επειδή έχει στη διάθεση του αυτού του είδους τις πληροφορίες.
  • Μην δίνετε τον κωδικό PIN της πιστωτικής ή χρεωστικής σας κάρτας ή τον κωδικό πρόσβασης του τραπεζικού σας λογαριασμού μέσω e-banking. Η τράπεζα συνεργασίας σας δεν θα ζητήσει ποτέ τέτοιου είδους πληροφορίες.
  • Μην μεταφέρετε χρήματα σε άλλο τραπεζικό λογαριασμό κατόπιν αιτήματος τους. Η τράπεζα συνεργασίας σας δεν θα ζητήσει ποτέ να προβείτε σε τέτοιου είδους ενέργεια.
  • Αν νομίζετε ότι πρόκειται για απατηλή τηλεφωνική κλήση, αναφέρετέ το στην τράπεζα συνεργασίας σας.

Ανακοίνωση από το δήμο Κασσάνδρας για τις απάτες

Στο μεταξύ εντυπωσιακή αύξηση των θυμάτων του Vishing καταγράφονται το τελευταίο διάστημα στον δήμο Κασσάνδρας, ο οποίος εξέδωσε ανακοίνωση προς τους πολίτες ώστε να είναι προσεκτικοί.

Συγκεκριμένα την προσοχή των κατοίκων του δήμου Κασσάνδρας, εφιστά η Αστυνομική Διεύθυνση Χαλκιδικής για το φαινόμενο της τηλεφωνικής εξαπάτησης ηλικιωμένων.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε η δήμαρχος Κασσάνδρας, Αναστασία Χαλκιά στο GRTimes «λάβαμε μια ενημέρωση από την αστυνομία ώστε να προχωρήσουμε σε αυτή την ανακοίνωση. Εμείς δεν είχαμε κρούσματα στην περιοχή μας όμως το τελευταίο διάστημα έχουμε αρκετά».

Επιπλέον στην ανακοίνωση οι πολίτες καλούνται να είναι προσεκτικοί και να εφαρμόζουν τα παρακάτω βήματα:

  • Να σημειώνουν το τηλέφωνο του καλούντος, αν αυτό είναι εφικτό
  • Να μην δίνουν τα προσωπικά τους στοιχεία, ούτε τραπεζικά στοιχεία ή άλλα
  • Να ενημερώνουν άμεσα τους οικείους τους για το τηλεφώνημα και το περιεχόμενο αυτού
  • Να ενημερώνουν τις αστυνομικές αρχές αν υποψιάζονται το παραμικρό

Πηγή: grtimes.gr