Ανδρέου ηλεκτρονικές απάτες

Τα παιδιά του TikTok μεγάλωσαν και βλέπουν ειδήσεις σε reels

Το TikTok είναι το μόνο κοινωνικό δίκτυο που παρουσιάζει μεγάλη αύξηση στην κατανάλωση ειδήσεων. Τι σημαίνει αυτό για το μέλλον της πλατφόρμας αλλά και της ειδησεογραφίας;

Το πιο δημοφιλές βίντεο στη (σύντομη) ιστορία του TikTok είναι ένα βίντεο διάρκειας 18 δευτερολέπτων στο οποίο ο Ζακ Κινγκ, χρήστης που στον λογαριασμό του καταπιάνεται με οπτικά τρικ, ντύνεται Χάρι Πότερ και δημιουργεί την ψευδαίσθηση ότι… πετάει με τη σκούπα του σαν άλλος μαθητευόμενος του Χόγκουαρτς (στο τέλος του βίντεο λύνονται οι απορίες).

Τα 2,2 δισεκατομμύρια προβολές της παραπάνω «πτήσης» είναι ενδεικτικά της φύσης του μέσου: είναι εκεί για «σφηνάκια» ψυχαγωγίας. Πρόσφατη, βέβαια, έρευνα του Pew Research Center έδειξε κάποια ενδιαφέροντα ευρήματα: ο αριθμός των Αμερικανών ενήλικων χρηστών που καταναλώνουν ειδήσεις μέσω της πλατφόρμας υπερτετραπλασιάστηκε μέσα σε τρία χρόνια. Το 2020 αυτοί που ενημερώνονταν μέσω TikTok στις ΗΠΑ ανέρχονταν στο 3% των συνολικών χρηστών, ενώ το 2023 το αντίστοιχο ποσοστό είναι 14%. 

Δεδομένης της δημοφιλίας του μέσoυ σε νεαρότερες ηλικίες, είναι λογικό και όσον αφορά την ενημέρωση αυτοί που προτιμούν σταθερά το TikTok να είναι νέοι. Για την ακρίβεια, σχεδόν 1 στους 3 Αμερικανούς κάτω των 30 ενημερώνεται τακτικά από την πλατφόρμα. Η προαναφερθείσα αύξηση στην ηλικιακή ομάδα 18-29 ανέβηκε από το 9% το 2020 στο 32% φέτος, αντίστοιχα στις ηλικίες 30-49 το 2% έγινε 15%, οι χρήστες από 50 έως 64 ετών που μόνο το 1% αυτών ενημερωνόταν πριν από τρία χρόνια από το TikTok πλέον «πιάνουν» ένα 7%, ενώ τα ποσοστά στους 65+ είναι πολύ μικρά γενικότερα (και 3% αντίστοιχα). 

Αν θέλουμε να δούμε το σύνολο των ενηλίκων που επιλέγουν συχνά για την ενημέρωσή τους το TikTok, το ποσοστό έχει σχεδόν διπλασιαστεί: από 22% των χρηστών το 2020 σήμερα το ποσοστό ανέρχεται σε 43%. To TikTok, μάλιστα, είναι το μόνο κοινωνικό δίκτυο που παρουσιάζει τόσο μεγάλη αύξηση στην κατανάλωση ειδήσεων, την ώρα που αυτή βαίνει μειούμενη σε άλλα μέσα τα οποία παραδοσιακά έχουν συνδεθεί (και) με την ειδησεογραφία.

«Βασιλιάς» της σοσιαλμιντιακής ενημέρωσης εξακολουθεί ωστόσο να είναι το X/Twitter, ακόμα και αν το πλήγμα που έχει δεχτεί ως brand στην «Ελον Μασκ εποχή» του έχει ρίξει τη δημοφιλία του: το 59% των ενήλικων χρηστών στις ΗΠΑ ενημερωνόταν από αυτό πριν από τρία χρόνια, και το 2023 το 53% αντίστοιχα. Παίρνει ουσιαστικά τη «σκυτάλη» από εκεί που την άφησε το Facebook το 2020 (54%), που σημειώνει πτώση 11 μονάδων, φτάνοντας σήμερα στο 43% και ισοφαρίζοντας έτσι το TikTok, αφήνοντας πίσω Reddit, YouTube και Instagram. 

Τα δεδομένα βέβαια ανατρέπονται αν μιλάμε για σταθερούς καταναλωτές ειδήσεων της εκάστοτε πλατφόρμας στις ΗΠΑ: 30% στο Facebook25% στο YouTube, 16% στο Instagram, 14% στο TikTok, 12% στο X/Twitter, 8% στο Reddit και ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά LinkedIn και NextDoor (αμφότερα από 5%), Snapchat (4%), Whatsapp (3%) και Twitch (1%). 

 

Πηγή: kathimerini.gr